BEDE BD-4

BEDE BD-4

Původem je amerického konstruktéra Jima Bede. Tento sportovní letoun jednoduchých tvarů byl ve dvoumístném provedení poháněn motorem o 108 HP a ve čtyřmístném 150 HP. Prototyp byl zalétán 1.8.1968 a jeho násobky bezpečnosti jsou uváděny cca. 9g. Jedná se o klasický hornoplošník s tříkolovým podvozkem přídˇového typu. Velmi neobvykle je řešeno křídlo, jejimž základem je duralová trubka průměru 165mm na kterou se navlékají laminátové profily o šířce 300mm v počtu 12ks pro polovinu křídla, spojenénáběžkou a odtokovkou rovněž z laminátu, doplněné křidélky i koncovými oblouky. Také trup je zvláštní konstrukce – sestaven z duralových úhelníků /jako mostní konstrukce/ nýtován a sešroubován v celek, stejně tak i kormidla a potažen pogumovaným plátnem.

Technické údaje:
 
rozpětí 7,77m 
délka  6,55m 
výška 1,88m 
plocha  9,5m2
prázdná hmotnost 390kg 
letová hmotnost 770kg 
rychlost max. 300km/h 
cestovní rychlost  268km/h 
rychlost min.  100km/h 
délka startu 200m 
přistání  180m 
dolet  1900km 
 
Stavba:
 
    Konstrukce: Zdeněk Raška senior
    Měřítko: cca 1:10
    Rozpětí: 0,7m
 
   Trup:
        Lepený kanagonem, který ředím půl na půl zaponovým nitrolakem. Sestavíme z lišt b3×3 na bokorysu plánku překrytém průhlednou folií podloženém rovnou pracovní deskou. Sestavujeme a lepíme obě bočnice nad sebou, včetně zesílení v místě usazení křídla a rohových výztuh z b3. Vlepíme také přední výztuhu z b3 a výplň v místě usazení výškovky. Po důkladném zaschnutí rozdělíme žiletkou v místech lepení na bočnice dvě, lehce přebrousíme a odstraníme lepidlové  blány v rozích. Z vnějšku nažízneme a znovu slepíme do tvaru v místě zlomu trupu levou i pravou bočnici doplněnou rohovými výztuhami. Prostorový trup slepujeme od zadní části, přímo na půdorysu, zajistíme špendlíky a kolmost pomocnými balsovými úhelníky. Přední zvednutou část podložíme lištami potřebných rozměrů a postupně vlepujeme všechny příčky b3×3 dole i nahoře. Po důkladném zaschnutí odšpendlíme z desky a dolepíme výztuhy pro úchyt svazku s kilíkem průměru 3mm z bambusu. Ohneme si podvozkové nohy z ocel. drátu o průměru 1mm a vlepíme mezi desky tvrdé b2. Vlepíme do trupu a později doplmíme papírovými kryty a celuloidovými kolečky průměru 28mm.
 
    Křídlo:
        Je klasické konstrukce z žeber a lišt. Hlavní lištu z tvrdé b3×5 předem slepíme do vzepětí a zpevníme uprostřed výztuhou. Odtokovka b2×10 zbroušená do klínu se zářezy pro žebra a náběžka b3×5 tvarovaná až na slepeném křídle. Žebra středu jsou z b2 a všechna další b1. Koncové oblouky b10 rovněž tvarované po slepení křídla.Lepíme přímo na plánku přes folií polovinu křídla včetně všech výztuh, jistíme špendlíky a po zaschnutí a odšpendlení druhou polovinu. Nakonec podložíme obě poloviny podložkami dle vzepětí a dolepíme střední část. Zabrousíme náběžky do tvaru, koncové oblouky a lehce přebrousíme křídlo před potahem, případně lakujeme kostru řidkým nitrolakem.
 
    Kormidla:
        Jsou jako rovná deska, slepená z lišt b2×2,2×3,2×5,2×7 a po zaschnutí pečlivě obroušená do tvaru.
 
    Potah:
        Potah celého modelu je tenkým Modellspanem či Japanem s barevnými doplňky přilakovanými jako další vrstva. Kabina polepená průhlednou folií 0,2mm Durofol. Celek aspoň 3× lakujeme napínacím nitrolakem a před posledním nátěrem tuší nebo centrofixem naznačíme pohyblivé části křídla, kormidel, kabiny a nápisy.
 
   Sestavení:
        Polepené, lakované díly sestavíme v celek za stálé kontroly kolmosti a zalepíme. V případě provedení na gumu ohneme hřídelku, doplníme korálkem či axiálním kul. ložiskem s plastovou vrtulí průměru 200mm a usadíme do hlavice. Gumový svazek je ze čtyř nití TAN 1×4×500mm scopovaný na délku 320mm a natáčí se na 700 až 800otáček.
 
Váhový rozbor
   kostra  hotově  guma
 celkem  55 g  70 g  5 g
Zdroj hlavní fotky: www.aviastar.org 

Komentáře

1 | Andrea Yosdalkis | před třemi měsíci | poopingscope.com

Simple and Relaxing Exercises for Your Eyes good to know : http://poopingscope.com/…rcises-eyes/

reagovat

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Jmenuji se Honza Kaňák. O modely letadel se zajímám od května 2012, bydlím ve Frenštátu pod Radhoštěm a rád testuji své modely v Příboru na modelářské ploše. Za což moc děkuji p. Zdeňku Raškovi seniorovi, který mě zasvětil.

Jeti model

Kategorie

Vstupte do archivu

Poslední komentáře