Fokker E.III

Fokker E.III

Tento letoun konstrukce Anthonyho Fokkera, jehož počáteční vývoj spadá do roku 1912, se stal počátkem        1. světové války vládcem válečného nebe na několik měsíců, než soupeři vymysleli protizbraň. Typy E III. a E IV. byly jednomístné stíhací letouny vybavené hvězdicovými motory Oberusel. Konstrukce trupu byla svařována z ocelových trubek a zesílena výplety z drátů, kryty motoru z plechu a od pilota dozadu potažena plátnem. Nádrž za pilotem mohla pojmou palivo pro 90 minut letu. Křídla celodřevěná, dvounosníková potažená plátnem. Ocasní plochy svařeny rovněž z trubek a vyztužené dráty s plátěným potahem. Podvozek také svařen z trubek a odpružen gumovými provazci. Ostruha se ohýbala na malé hrazdě, tlumená gumou. Letou se ovládal pomocí lanek přes kladky s nakrucovaním konců křídel. Výzbroj jeden až tři kulomety a obou typů bylo vyrobeno kolem 400 kusů.

Stavba:


    Konstrukce: Zdeněk Raška senior
    Měřítko: cca. 1:10
    Rozpětí: 0,65 m
 
   
    Tento stavebně jednoduchý model si dokáže postavil i modelář začátečník v docela slušné hmotnosti pro průměrné létání s motorem CO2 Modela. Ti, kdož si mohou pořídit dražší a samozřejmě výkonnější motor z dílny Ing. Štefana Gašparina, budou létat minimálně dvakrát delší časy. 
 
 
    Trup
        Je sestaven ze dvou bočnic z lišt b3×3 v přední části zesílen b3. Bočnice sestavíme na bokorysu trupu přímo na plánku překrytém průhlednou fólií, obě na jednou nad sebou. V místech lepení po zaschnutí rozdělíme žiletkou na bočnice dvě, lehce přebrousíme a na půdorysu sestavíme v prostorový trup. Vpředu doplníme motorovou přepážkou z překližky 2mm, nástavbou před pilotem z b0,8mm a oba boční kryty. Samostatně slepíme z dílů b0,8mm, b2mm a b7mm kryt motoru, který je usazen na tři bambusové kolíky v průměru 1,5mm. Horní a spodní kozlík úchytu lanek jsou z bambusových lišt 1×3mm. Z bambusu 2×4mm a 2×2mm slepíme podvozek doplněný al. trubičkou v průměru 1,6mm a z dílů slepených koleček, doplněné gumovými obručemi. Vzadu doplníme ostruhou vyříznutou ze smrkové lišty 2×8mm a bambusovými vzpěrami 2×2mm. 
 
    Kormidla
        Obvod směrovky je lamelován ze čtyř proužků 0,6×2mm a následně doplněná příčkami b2×2mm. Vyškovka jako rovná deska slepená z dílů b2×2mm, 2×10mm a všech rohových výstuh. 
 
    Křídla
        Klasické konstrukce z žeber, položeber a lišt. Středová žebra jsou z b2mm a všechna další i s položebry z b1mm. Náběžka b4×6mm, hlavní lišta b2×4mm, pomocná b2×2mm a odtokovka b2×10mm zabroušená do klínu se zářezy pro žebra. Každou polovinu slepíme zvlášť zakončené oblouky z b4×7mm včetně rohových výstuh. Nezapomeneme ani na výstuhy skrze které budou později provlečené výztužné niti. Před spojením křídel v celek pečlivě vybrousíme náběžku do tvaru a lehce obrousíme obě poloviny před potahem. Poloviny jsou spojeny skrze trup spojkami z tvrdé b2mm. 
 
    Potah
        Potah je z tenkého Modellspanu nebo nabarveného Vliesu dle barevné předlohy, kterou jsme si vybrali. Celek alespoň třikrát lakován napínacím nitrolakem. Centrofixem či tuší doplníme typové označení a číslo. 
 
    Sestavení
        Polepené, lakované díly sestavíme v celek za stálé kontroly úhlů, seřízení a polohy těžiště. Doplníme výztužné niti, které mírně předepneme. Přidáme předem zhotovený kulomet, větrný štítek, případně siluetu pilota. Tvarujeme potrubí motoru a následně montujeme na motorovou přepážku s mírným vyosením dolů. Doplníme už slepeným  krytem motoru usazením na bambusové kolíčky. Na koncích křídel nastavíme mírné negativy cca 3mm, případně nakroutíme nad vařičem. 
 
Váhový rozbor
   kostra  hotově
 celkem  45 g  85 g

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Jmenuji se Honza Kaňák. O modely letadel se zajímám od května 2012, bydlím ve Frenštátu pod Radhoštěm a rád testuji své modely v Příboru na modelářské ploše. Za což moc děkuji p. Zdeňku Raškovi seniorovi, který mě zasvětil.

Jeti model

Kategorie

Vstupte do archivu

Poslední komentáře