PZL-104 WILGA

PZL-104 WILGA

Počátek vstupních prací na tomto polském letounu je datován rokem 1959, kterou vytvořil ing. Orlovski, ale prototyp vzlétl až v roce 1961. Jeho výsledky však nebyly uspokojivé, tak skupina techniků vedena ing. Žurakowským projekt přepracovala od základu. Originálně byl vyřešen vstup do kabiny, místo čtyř dveří jen dvoje, ale značně rozměrných. Nová dokonalejší verze označená jako Wilga 2 byla zalétána v srpnu r.1963. Seriová výroba byla zahájená v několika variantách: aeroklubová, dopravní, zemědělská i sanitní. Pro export se výroba pružně přizpůsobila přání zákazníků zástavbou amerického motoru Continental 0–470 o 225HP s kovovou vrtulí, s označením Wilga C. Další verze s výkonnějším motorem vyráběným v licenci používaných u typu JAK-12 je hvězdicový AI-14R o 260HP s vrtulí průměru 2650mm s označením Wilga 3P. Prototyp vzlétl v červnu 1966 a byl vystaven vna Mezinárodním trhu v Hanoveru.

Technické údaje
 
 rozpětí  11,13 m
 délka  8 m
 výška  2,85 m
 plocha křídla  15,5 m2
 váha prázdná  700 kg
 váha vzletová  1150 kg
 rychlost max.  210 km/h
 rychlost cestovní  195 km/h
 rychlost min.  55 km/h
 stoupání  8,5 m
 dostup  6700 m
 dolet  700 km
 délka startu  90 m
 délka přistání  80m
Stavba
 
Konstrukce: Zdeněk Raška senior
Měřítko:
Rozpětí: 1,13 m
 
Trup
    Trup je z plastového vylisku, který je doplněn překližkou na uchycení křídla. Přední část trupu je složena z překližky a balzy
 
Podvozek
    Podvozek ohneme do tvaru z ocelového drátu průměru 2, nasadíme díly do špalíku 10×10, srovnáme rovnoběžnost, kratší vzpěru ovineme tenkým drátem a pájíme cínem, spoj překryjeme smršťovací bužírkou. Na hlavní nohu lepíme doplněk z b1,5mm, nasadíme lehká pěnová kola průměru 50mm a zajistíme pojistným kroužkem. Každá polovina podvozku se zasouvá do špalíků bez dalšího zajištění
 
Kormidla
    Kormidla jsou celobalsová, slepená z lišt b4×8, 4×12, 2×4 a dílů b4 s profilem rovné desky jen s tvarovanou náběžkou i odtokovkou. Rohové výztuhy jsou z b4 a prodloužená kýlovka směrovky je z b3. Závěs tvoří proužek Vliesu s léty napříč lepený zhora a páky jsou z překližky 1,5mm.
 
 
Křídlo
    Křídlo s profilem podobným CLARK-Y je v celku, vybavené sloty a k trupu připevněné plastovými šrouby M4×25, vzadu nasunuté na dva bambusové kolíky. Všechna žebra jsou zhotoveny z b1,5mm, pouze drobná zpevnění u křídelek jsou z b4 či b5.Koncové oblouky a potahy středu křídla jsou z b2, hlavní lišty smrk 2×4, pomocné smrk 2×3, odtokovka b4×15 zbroušená do klínu se zářezy pro žebírka, náběžka b4×9, dělící lišty křidélek b4×14 z obou stran zbroušená pod úhlem.
 
Potah
    Potah je tvořen z Vliesu který je třikrát lakován a následně nastříkan jednou vrstvou akrylátové barvy pomocí spreje.
 
Montáž
    Již před potahem jsme si natáhli do křídel vodiče s konektory, vsadíme serva křidélek, táhla, vlepíme páky a stejně tak do trupu. Provedeme montáž Rc výbavy včetně lepení suchých zipů pro úchyt baterií. Zhotovíme vývody pro táhla v koncové části trupu a napevno vlepíme obě kormidla. Vsadíme podvozkové nohy, doplníme koly i na ostruze a zajistíme. Zbývá jen kontrola správné funkce a velikost vychýlek, naplno nabít baterii pro první let.

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Jmenuji se Honza Kaňák. O modely letadel se zajímám od května 2012, bydlím ve Frenštátu pod Radhoštěm a rád testuji své modely v Příboru na modelářské ploše. Za což moc děkuji p. Zdeňku Raškovi seniorovi, který mě zasvětil.

Jeti model

Kategorie

Vstupte do archivu

Poslední komentáře